Followers

May 05, 2011

Dalam sujud Terakhirku~


بســـــــم الله الرحمان الرحيم
اللهم أنت ربي لا إله إلا أ نت خلقتني وأنا عبدك
وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت
أعوذ بك من شر ما صنعت
أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي
فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت


andai kata
ini malam terakhirku....

izinkan aku menatap wajahmu..
walau sebentar cuma..
walau hanya dalam mimpi..

andai juga


ini malam terakhirku..


izinkan aku mendapat restumu..
izinkanku jua untuk mendapat kemaafan darimu..
pohonku agar kau memberi halal atas segala tingkahlaku ku..
memberi halal atas segala makan minumku..
memberi halal atas segala jasamu..
memberi halal atas segala perasaan yang kadangkala kau korbankan untuk diriku..
memberi halal atas segala tunjuk ajarmu..
memberi halal atas masamu yang telah kucuri..
jua halal atas segala-galanya..

andai jua


ini hari terakhirku..


izinkan kupergi dalam tenang..
izinkan kupergi dengan senang..
izinkan kupergi tanpa sebarang hutang..


mak..abah..


anakmu ini terlalu rindu untuk menatap wajahmu..
apatah lagi untuk mengucup rindu jari-jemarimu..
terlalu rindu..dan sangat rindu..
pohonku..ampuni dosa-dosa anakmu ini..
terlalu banyak yang kau beri untuk diriku..
disaat kau meniti usia tuamu..aku masih di sini..
jauh dari pandangan matamu..menghabiskan usia alam remajaku..
mengintai-intai dan mencari erti alam kedewasaan..
aku takkan pernah lupa segala pengorbananmu..
pintaku pada Illahi..agar segala dosaku tak disandarkan pada dirimu
dan agar dirimu diredhaiNya selalu..

abang..dan adik-adikku…



terlalu rindu aku pada kalian..
melihat rakan-rakan seperjuangan..aku terbayang kalian..
bagaimanakah keadaan kalian sekarang??
aku rindu..rindu untuk bergurau senda..
rindu untuk bergelak tawa..jua rindu untuk bergaduh dengan kalian..
semuanya aku rindu..rindu semuanya..
namun kini..aku di sini dan kau di sana…
walaupun sini dan sana memisahkan kita..namun..darah yang mengalir dalam tubuh kita tetap sama..

guru-guruku jua pensyarah-pensyarahku.



terlalu banyak tunjuk ajar telah kau berikan..
terlalu banyak juga ilmu telah kau curahkan..
terima kasih atas baktimu..
terima kasih jua atas jasamu..
aku jua merinduimu..rindu untuk berada dalam kelas pengajianmu..
jua rindu untuk mendengar suaramu..

sahabatku..



aku banyak menghabiskan waktuku bersamamu..
maafkan aku andai aku pernah melekakan dirimu..
maafkan aku andai aku melukai hatimu..
maafkan aku andai aku gagal mengerti hatimu..
jua maafkan aku andai aku tak bisa menjadi sahabat impianmu..
cuma aku ingin kau mengerti..aku sedaya upaya menggembirakan hatimu semampu diriku..
namun aku insan biasa yang tak bisa memberi bahagia pada semua..
tapi selagi nafas kuhela..aku sedaya upaya menjadi sahabat yang terbaik buat dirimu..
kerana aku sayang kamu..

saudara-saudaraku..



aku ingin kau mengerti hakikat hidup ini..
dunia ini hanyalah senda gurau dan tempat persinggahan..
tiada yang lebih indah melainkan yang abadi..
yang indah di negeri abadi..
bukanlah dibayar atas kemewahan duniawi..
bukanlah hadir tanpa pengorbanan duniawi..
juga takkan hadir tanpa cinta dan rahmat Illahi..

wahai nabiku Ya Rasullullah..



terlalu rindu aku padamu..
walau tak pernah kulihat wajahmu..
namun dirimu ada di hatiku..
semalam, hari ini, esok dan selamanya..

Ya Illahi..



padaMu tempat aku kembali..
andai hari ini hari terakhirku disini

ia bukan hari terakhirku di sisiMu ya Rabbi..
syukurku

hanya padaMu
cintaku
hanya milikMu



ampuni aku andai leka dengan dunia ini..
ampuni aku andai asyik dibuai mimpi..
ampunilah aku kerana memungkiri janji..
ampuni aku atas bisikan hati yang mati..
ampuni aku Ya Illahi..
ampuni aku Ya Rahman..
ampuni aku Ya Rahim..
andai ampunku tak diterima olehMu..



di manakah tempatku di sisiMu..
bagaimanakah keadaanku tatkala menghadap diriMu..
siapakah dia yang akan bersama-sama diriku…

Ya Rabbi

ampuni hambaMu..rahmatilah aku..
aku pohon maghfirahMu..pohon dengan sangat..
sangat-sangat Ya Allah..
aku rindu padaMu..
pintaku

thabitkan hatiku atas jalan ini..
pimpinlah aku menuju cahayaMu..
pandu arahku agar Kau sentiasa di sisi..



malam terus berlalu…
hari semakin hening…
ada mutiara hangat membasahi pipi..
tanda rinduku yang teramat untuk semua..
tak tergambar dan tak terucap..
hanya padaMu Illahi..hanya diriMu yang mengerti..

~…..waghfirzunubi..~


taken from Facebook.com

No comments:

Post a Comment

orang kata shekyn hamzah cumil . weeee

COPYRIGHT 2011 SHEKYN HAMZAH